V rámci Týdne inovací se konala i přednáška na téma Digitalizace eventů, na které promluvil jednatel Creative Dreamers a eventový manažer Vladimír Bárta.
I když se to na první pohled nezdá, oblast online, nebo chcete-li digitálních eventů, není úplně přelomovou novinkou, i když je pravdou, že největší boom zažívá právě v tuto chvíli. Prakticky rok bez možnosti zajít si fyzicky na koncert, festival či uspořádat jakoukoli událost, vyburcoval vývojáře i organizátory ke zvýšení kvality virtuálních akcí a k jejich inovacím. Přináší s sebou mnohá pozitiva. Asi nejvýznamnějším je to, že je možné se na ně připojit odkudkoli. Umožňuje to tak snadno vytvořit i mezinárodní událost, která je dostupná lidem, kteří by se na ni normálně nedostali. „Jediné, co vás limituje je připojení k internetu. Díky jeho dnešní dostupnosti v téměř každém zařízení se dá připojit v podstatě odkudkoliv,“ říká Vladimír Bárta. Pro účastníky to tak může znamenat výraznou úsporu času, vzhledem k tomu, že je možné například poslouchat obsah konference a u toho provozovat jinou činnost. Je to stejné jako s podcasty, které se staly nedílnou součástí života mnohých z nás a které většinou zpomalují naše ostatní činnosti, ale stejně dávají pocit, jak jsme produktivní. Zároveň je to přínosné pro organizátory, kteří tak mohou na svoji událost přilákat více lidí. A tady máme další bonus – neomezenou kapacitu. Pojďme se podívat na pár příkladů takových projektů.
V roce 2007 Apple poprvé uspořádal svou keynote nejen prezenčně, ale také pomocí livestreamu a zpřístupnil ji veřejnosti z celého světa. Šlo vlastně jen o projev a prezentaci Steva Jobse na jevišti zaznamenávaný na kamery, ale díky tomu se poprvé dostaly Apple novinky mezi novináře celého světa ihned. Očividně se to vyplatilo. Poslední hybridní event, kde byly jen předtočené vstupy a mluvilo se na reálné konferenci, proběhl v roce 2019. Od té doby už celá akce probíhá pouze před zeleným plátnem a kvalita celé show se posunula na úroveň velkých filmových produkcí.
Velmi zajímavým projektem byl Mercedes Benz #24ride, který proběhl v České republice v červnu 2018. O realizaci se postarala česká JAD Production. Jednalo se o kompletní online stream 24hodinové jízdy napříč Českou republikou, kterého se účastnily celebrity a významné osobnosti. Kampaň zasáhla 1,3 milionu unikátních uživatelů. „Oproti dosavadním zahraničním velkolepým projektům, měl tento jednu inovativní věc, kterou ony neměly a která je pro současné online eventy a digitální komunikaci naprosto zásadní. Je to zapojení diváků. Ti mohli reagovat a různě se podílet na show. Zdá se to jako běžná věc, ale ve chvíli, kdy je tento prvek zapojen do celého projektu, výrazně tím vzroste čas sledování a dá se mnohem lépe měřit aktivita a tím pádem i výsledky,“ komentuje Bárta.
Eventy i jejich online podobu zvládáme levou zadní.
Ať už pořádáte event pro pár lidí či na mezinárodní úrovni, neváhejte ho svěřit do našich rukou. Dokážeme Vám, že právě Váš event bude výjimečný.
Velký skok v uplynulých dvou letech zažily online hudební festivaly a koncerty. Největší touto událostí, která posunula veškeré limity, byl Tomorrowland Around the World 2020. Organizátoři zvyklí každý rok budovat tento velkolepý festival stáli před otázkou, co dělat, když uspořádat jej prezenčně během Covidu nebylo možné. V digitálním prostředí tedy vytvořili jednotlivé virtuální stage a dekorace. Tímto způsobem pak navrhli celý vlastní svět, DJs odehráli své sety před zeleným plátnem a následně byli naklíčováni do tohoto prostředí plného ohňostrojů a nejrůznějších efektů, což je další nesporná výhoda virtuálních eventů – neexistují v něm fyzikální zákony. Tohoto online festivalu se zúčastnilo více než milion lidí.
Z naší produkce můžeme zmínit projekt Sergei on Live, kdy jsme zajišťovali živý stream z koncertu Sergeie Barracudy. Akce se kromě toho zároveň předtáčela v různých částech Ostravy, kde interpret fanouškům představoval svá oblíbená místa. Jako bonus si mohli diváci předem zakoupit krabici se surovinami na Sergeiův oblíbený koktejl a ten si s ním pak z domova během livestreamu před koncertem připravit. Samotné vystoupení bylo snímané čtyřmi kamerami a jeřábem ze všech úhlů. Divákům tak byl zajištěn jedinečný pohled.
Největší změnou za poslední 2 roky prošly konference. Zatímco u hudebních akcí nikdy nelze zážitek plně vynahradit, u konferencí to nemusí být tak úplně pravda. Takovým příkladem je například CBS Digital Summit, což je pětidenní čistě online interaktivní konference z oblasti sázek a herního průmyslu. Tato platforma nabízela hlavní sál, několik konferenčních místností, panelové diskuse, možnost připojení a integraci s řečníky, spoustu miniher a samozřejmě veletržní expozice.
Pro organizace online eventu je třeba především zajistit studio a platformu a již zde je potřeba zodpovědět mnoho otázek. Budou se dělat předtočené klipy? Bude ve studiu jen štáb a účinkující, či i další lidé? A bude pro ně zajištěn catering? Na jakém způsobu pojede platforma a co vše bude nabízet? Jak propracovaná bude interaktivita? A samozřejmě grafický design. Už tady se tedy bavíme o finančním rozptylu od 30 000 Kč do desítek milionů, a to zdaleka nejsme u konce.
„Moje predikce do budoucna je taková, že bude přibývat hlavně hybridních eventů, kdy jej uspořádáte jak fyzicky, tak zařídíte jeho online stream. Po tom, co jsme si ověřili, že jsme schopni pořádat a účastnit se akcí virtuálně, už by byl problém dostat lidi ze všech koutů na jedno konkrétní místo v určitou dobu. Takto budou mít lidi na výběr a eventy získají větší dosah. Zároveň v tomto vidím i potenciál pro firmy, které zjistily, že nepotřebují všechny zaměstnance přítomné na pracovišti, ale mohou dělat meetingy přes web,“ shrnuje, jaký bude podle něj nynější vývoj, Vladimír Bárta.
Na celou jeho přednášku o digitálních eventech, která proběhla v rámci Týdne inovací ČR 2021, se podívejte níže.