CREATIVE BLOG

Desatero, jak se připravit na natáčení


Článek napsal(a) Vladimír Bárta

Připravujete se na natáčení a chcete si být jistí, že vše klapne, jak má? Před samotným začátkem je třeba uvědomit si pár věcí, které výrazně ulehčí jeho průběh. I když se to možná nezdá, první a poslední klapkou to nekončí. Předcházejí mu někdy i dlouhé přípravy a následuje postprodukce. Co je dobré zajistit, než u vás zaparkuje štáb? 

Před nátáčením

1️⃣ Lokace

Je potřeba nepodcenit přípravu místa natáčení. Nejlepší pro štáb i samotný výstup je jet se na lokaci předem podívat a pokud to nejde, ať z časových či jiných důvodů, mít k dispozici alespoň fotky. Před příjezdem štábu je samozřejmostí provést úklid prostorů. Při natáčení v interiéru bývá problém s ozvěnou, proto by stěny optimálně neměly být zcela holé. Pro vizuál zase nejsou dobré bílé zdi a malé prostory. Ačkoli si většina lidí myslí, že nejlepší záběr je stand-up před statickým pozadím, je to přesně naopak. Není nic nudnějšího než mluvící hlava před bílou zdí, která jí navíc vrhá nepříjemné tóny do tváře. Ideální je mít za sebou hodně volného prostoru a různých barevných segmentů, díky čemuž můžeme rozmazáním zadní části oddělit osobu od pozadí. Výsledný efekt opravdu stojí za to!

Taková byla lokace při natáčení rozhovorů na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Zvolena byla vhodná kombinace barev, doplňků i dynamičnost interiéru.

2️⃣ Ruchy

Pokud se u videa nahrává mluvené slovo, je třeba myslet na to, aby v okolí nebyly žádné hlasité zvukové elementy (pokud nejsou žádoucí jako součást videa), které by narušovaly zvukovou stopu. Může se to zdát jako samozřejmost, ale už se nám stalo, že nám byla od klienta doporučena jeho vlastní lokace na nahrání podcastu a po příjezdu jsme zjistili, že za zdí probíhá demolice. Úplně optimální není ani větrné prostředí, jako jsou například střešní terasy. Vždy je dobré situaci a přání konzultovat s našim produkčním nebo technikem.  

3️⃣ Text

Text nebo alespoň témata, o kterých se bude mluvit, musí mít řečník připravené předem. Pokud je textu mnoho a mluvící jej nedokáže říct z paměti, můžeme s sebou vzít teleprompter (čtecí zařízení), který umožňuje číst text při přímém pohledu do kamery (stejně jako v televizních studiích). Zároveň se člověk nemusí bát, že je nutné říct celý projev v kuse, jelikož řeč lze rozdělit na více částí. Pomohou tomu dvě kamery, díky kterým lze hladce zakrýt střih. 

4️⃣ Ilustrační věci

Funkčnost všech ilustračních nástrojů je potřeba vyzkoušet před samotným počátkem natáčením. Ideální je rekvizitu předem nastavit přímo k prezentaci do videa a nečekat s tím do první klapky. Je pro obě strany nepříjemné čekat 3 hodiny na přípravu robota, který se nakonec nerozchodí.

5️⃣ Oblečení

Oblečení by mělo dotyčnému především sedět, proto není dobré nic extrémně upnutého, ani naopak volného. Člověk by se v něm měl cítit zkrátka dobře. Speciální pozornost by měla být dána na vzory oděvu. Obecně platí, že bychom se měli vyvarovat všem drobným vzorům, kostkám a proužkům, jelikož kamera z nich pak ve vizuálu dělá efekt zvaný Moaré.

Samotné natáčení

6️⃣ Doba

Jak dlouho pak samotné natáčení trvá? Příprava před prvním záběrem zabere okolo 30-45 minut a minimálně 20 minut bude trvat balení techniky po natáčení. Při plánování natáčení je tedy potřeba dbát na adekvátní časovou rezervu. Obecně platí, že čím větší štáb, tím i více techniky a více času na přípravu. Opět doporučujeme při plánování harmonogramu spolupracovat s našim produkčním či technikem. Všichni jsme vždy spokojeni, když se nám podaří skončit o 20 minut dříve, než když se musí pracovat ve spěchu. Vznikají pak chyby, a to nikdo z nás nechce :).

BONUS Č. 1: Pokud je natáčení větší, je pravděpodobné, že dorazíme s vozíkem na techniku. Optimální je tedy najít na plac bezbariérový přístup.

BONUS Č. 2: Jestli nám zajistíte i místo na parkování, budeme šťastní, milí a příjemní více než obvykle :). 

S perfektní přípravou jde natáčení jako po másle.

Postprodukce

7️⃣ Exporty

V závislosti na urgentnosti, komplikovanosti a dalších okolnostech projektu dodáváme dva typy exportů:

  1. Preview – průběžné pracovní náhledy bez doladěných barev a zvuku. Takzvaný hrubý střih, který slouží k posouzení a kontrole obsahu pořadu, schválení záběrů a doladění námětů od klienta. Vždy říkáme klientům, že se jim tento náhled nebude líbit, protože není hezký a jeho cílem je opravdu jen předfinální odsouhlasení.
  2. Master – výsledné dílo, tedy finální střih s audio masteringem a barevnými korekcemi. 

8️⃣ Formát záběru

Umíme dělat videa na výšku, šířku, v poměru 1:1 – prostě jakkoli to je potřeba, jen to musíme vědět předem. Když to víme, můžeme si natočit záběry tak, aby se z nich daly potřebné formáty vytvořit. Později to může působit značné komplikace a výstup nemusí vypadat tak profesionálně, jak by mohl. Proto doporučujeme už při plánování projektu si položit otázku, kde všude a jak chcete videa publikovat. Optimální je se o tom rovněž poradit s našim produkčním nebo technikem.

9️⃣ Externí materiály

Pokud chcete do videa dodat nějaké externí materiály (například fotografie nebo vlastní videa), je ideální zaslat nám je v předstihu. Nejlépe ještě před začátkem natáčení, aby tomu kameramani přizpůsobili vlastní záběry. Myslete také na kvalitu materiálů. Určitě nejsou vhodné fotky stažené z Facebooku, Messengeru či YouTube. Prostě čím lepší kvalita, tím lépe. To samé se týká vizuální identity společnosti. Optimální je logo v křivkách. Rozhodně ne obrázky ve Wordu (ano, i to se nám občas stává).

🔟 Jazykové mutace

Je dobré předem vědět, zda budeme dělat jazykové mutace v podobě titulků, jelikož otitulkování videí zabere dost času a musíme se na něj připravit.

Postprodukce zahrnuje několik hodin stříhání, barvení a ladění každého detailu pro vaši plnou spokojenost.


Samozřejmě někdy nevyjde vše podle plánu a není možné vždy podchytit úplně všechny nepředvídatelné události. Věříme ovšem, že těchto pár rad vám přípravu alespoň trochu ulehčí.  

Videoprodukce nás i naše kameramany a střihače nesmírně baví a děláme ji rádi. Jsme schopni vytvořit nejrůznější druhy výstupů, stačí mít nápad a my už realizaci zařídíme za vás.  

Podívejte se na naše projekty! S námi bude jakékoli Vaše video vždy originální a v nejvyšší kvalitě.

Článek napsal(a)

Vladimír Bárta