CREATIVE BLOG

Užít si konferenci z domu? Žádný problém! … aneb živé přenosy


Článek napsal(a) Žaneta Alexová

Živé přenosy jsou v dnešní době již naprostou samozřejmostí. Tak jako nám před časem přišlo zcela přirozené pustit si koncert či přednášku ze záznamu, teď považujeme za úplně normální sledovat vystoupení online a připojit se ke konferenci z gauče. Svůj podíl na tom má i covid-19, který toto odvětví výrazně popostrčil, když jsme museli téměř ze dne na den vymýšlet alternativy, jak pokračovat v “normálním” životě bez možnosti setkávat se a cestovat. Firmy řešily, jak zajistit chod společnosti, a přitom zamezit styku zaměstnanců, školy, jak fungovat bez přítomnosti žáků, a celé kulturní odvětví, jak nenechat umřít hlady umělce, kteří nemají statisíce sledujících na Instagramu. 

Nejznámějšími streamovacími službami jsou YouTube a Facebook, mimo nich je tu ale spousty dalších možností. Profesionální stream zajišťujeme například i do Microsoft Teams, popřípadě můžeme obstarat vysílání za placenou bránou, která se hodí třeba pro akce či koncerty, kde je vyžadován prodej vstupenek. V případě zájmu o interaktivitu, lze využít i specializovaných platforem.

Živý přenos ale není jen vysílání. Předcházejí mu dlouhé přípravy, které zahrnují obhlídku prostor, organizaci programu vysílání, zajištění stabilního internetu (opravdu nelze nahrávat přes WiFi), příprava správné techniky a dalších náležitostí. 

Pak je tu konečně kýžený livestream. Ten může být obohacen o ony interaktivní prvky, které zatraktivní přednášky a workshopy, díky možnosti klást dotazy, například přes platformu Sli.do. 

V dnešní době je populární natáčet před zeleným pozadím a přenést tak mluvčího do jakéhokoli prostoru. Můžete tak vést přednášku například uvnitř 5. bloku elektrárny v Dukovanech. 🙂 

A technická stránka věci? 

Teď jsme si osvětlili obecnou rovinu živých přenosů. Podívejme se na to nyní z technického rázu… 

Kvalitní stream rozhodně nejde odbavit z mobilu. Na plac vždy vysíláme profesionální zvukaře vybavené zvukovým pultem, který je zapojen do režie. U mikrofonů pro vystupující pak záleží na typu akce. Nejběžněji používáme klopové mikrofony, které jsou pro mluvící nejpohodlnější. Tím ale zásoby naší zvukotechniky rozhodně nekončí. Pro perfektní obraz jsou zase nejlepší filmové a TV kamery, které zvládnou stabilní nahrávání i několik dní v kuse. 

Co se týče jednotlivých platforem, je potřeba předem si uvědomit jejich výhody a nevýhody. Pokud vysíláme na Facebook či YouTube, z důvodu zajištění stabilního streamu portál přidává umělé zpoždění o 10-20 vteřin, což pokud má jít o interaktivní událost, bude na diváky zřejmě působit zmateně. Je důležité na to myslet například u akcí s „odpočtem“ (soutěže, začátek koncertu, vyhlášení výsledků), jelikož pak se stane, že v reálném čase již časomíra doběhla k nule, zatímco moderátor odpočítává posledních 20 sekund. Toto zpoždění můžeme minimalizovat díky nízkolatenčnímu vysílání, nicméně pak je problém v tom, že platforma nemá do zásoby obsah v bufferu (vyrovnávací paměť) a obraz se při několikasekundovém výpadku internetu sekne, což v případě vysílání se standardní latencí nehrozí. 


Záleží také na střižně… 

Máme několik druhů střižen, které se dělí na hardwarové a softwarové. 

Hardwarovou střižnu si lze představit jako speciální pult s tlačítky, které reprezentují jednotlivé kamery a jejichž klikáním mezi nimi přepínáme. Mezi nejpoužívanější hardwarové střižny patří řada ATEM od společnosti Blackmagic. Vzhledem k tomu, že tato zařízení umožňují přepínat mezi záběry v reálném čase bez nulového zpoždění, jsou vhodné například k vytváření obsahu na LED obrazovky u pódií na koncertech, kde je nutné, aby obraz zpěváka korespondoval s výstupem na pódiu. Mezi nevýhody těchto střižen patří, že mají omezené možnosti vkládání grafiky, interaktivních prvků nebo transformace vstupů (třeba spojení přednášejícího a slidů prezentace vedle sebe). Další věcí je, že pokud chcete vysílat na internet, je většinou nutné za tuto střižnu zapojit ještě softwarovou variantu s počítačem, která tento vypočítaný obraz přepočítá pro internetové vysílání.  

Softwarovou střižnou je myšlen výkonný stolní počítač, který má v sobě speciální karty umožňující jeho propojení s nahrávaným obrazem. Mezi nejznámější programy patří například OBS nebo vMix. V rámci této střižny je možné provádět libovolné transformace obrazu (třeba skládat několik kamer vedle sebe), vkládat neomezené množství animovaných grafik včetně dynamicky generovaného obrazu (komentáře na Facebooku, skóre zápasu a cokoli dalšího), připojovat vzdálené přednášející přímo do studia. Za zmínku rozhodně stojí možnost střihu několika výstupů současně. Mezi nevýhody však patří zpoždění obrazu o přibližně 200 ms. Tato metoda je tedy vhodná pro výstupy na internet, ale nikoli pro případy, kdy divák vidí živý děj i přenos. Časté je tedy spojení obou typů střižen vedle sebe, kdy každá stříhá jiný obsah, který se zároveň promítá na LED obrazovku a paralelně vysílá na internetovou platformu.  

My v našem studiu samozřejmě disponujeme oběma typy a máme s nimi bohaté zkušenosti. Vyberte si, jaký druh livestreamu si přejete a zbytek už nechte na nás. 

Rádi vám poradíme, co je nejlepší právě pro vaši akci!

Článek napsal(a)

Žaneta Alexová