CREATIVE BLOG

Od návrhu po tiskovinu aneb kompletní průvodce předtiskovou přípravou


Článek napsal(a) Milan Kurka

Navrhujete si pro svůj small business leták, vizitku, brožuru či jinou tiskovinu a chcete si je vytisknout v profesionální tiskárně? Pak budete potřebovat tisková data, která mají různé náležitosti. Provedeme vás světem předtiskové přípravy tak, aby finální výtisk byl opravdu takový, jaký jste si představovali. 

Tisknutí v profesionální tiskárně má nespočet výhod oproti tisku na domácí, byť sebelepší tiskárně. Kvalita výstupu bude vždy na lepší úrovni. Aby však byl výtisk stejný jako návrh, je třeba dodržovat pár základních věcí. 

Není barva jako barva

Při návrhu v profesionálním programu (Adobe InDesign, Adobe Illustrator, Affinity Publisher, Affinity Designer aj.) se nevyhnete barevným prostorům. Co takový barevný prostor přesně znamená? Jedná se o určení složek jednotlivých základních barev tak, aby se namíchala zamýšlená barva. Tak například prostor RGB, který používá například váš monitor, se skládá ze tří základních složek – červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue). Každá složka může mít hodnotu 0–255 (0 – nejmenší zastoupení, 255 – nejvyšší zastoupení), díky čemu se dá namíchat přes 16,5 milionu barev. Pokud ale pošlete podklady do tiskárny právě v prostoru RGB, velmi pravděpodobně nepochodíte, nebo vaše tiskovina bude mít ve finále jiný odstín, než v návrhu. Tiskárny totiž pracují s barevným prostorem CMYK, který kombinuje celkem čtyři základní složky – azurovou (Cyan), purpurovou neboli magentu (Magenta), žlutou (Yellow) a černou (blacK). Hodnota barev se určuje procentním zastoupením, tedy 0–100 %. 

Vyšší dívčí je pak barevný prostor Pantone, který přesně dle vzorníku definuje široké množství barev a vy tak máte stoprocentní jistotu, že z tiskárny získáte přesně ten odstín, který jste chtěli. V drtivé většině případů je však dostačující prostor CMYK.

Na prvním místě křivky

Ať už připravujete jakoukoliv grafiku určenou k tisku, je vždy nejlepší mít drtivou většinu ve vektorové grafice, takzvaně „v křivkách“. Díky tomu nemůže nastat situace, že bude tiskovina rozrastrovaná, laicky řečeno, „že tam budou vidět kostičky“. Programy výše zmíněné pracují s textem a dalšími objekty (tvary aj.) automaticky jako s vektory, na lámání chleba pak přichází tehdy, pokud je nutné mít v tiskovině fotografii. S kvalitní fotografií mít problém rozhodně nebudete, pokud však budete chtít dát fotografii poslanou například přes Messenger na formát A3, komplikace začnou.

Pokud pracujete s fotografií v tiskovině, je nutné se zaměřit na její rozlišení. To se udává hodnotou DPI (dots per inch), která nám zjednodušeně řečeno říká, kolik pixelů se vejde na jeden palec (2,54 cm). Jako u všeho i zde platí, že čím vyšší hodnota, tím lepší. Zatímco pro obrazovky, displeje a monitory je rozlišení 72 DPI naprosto v pohodě, pro tisk materiálů, se kterými člověk přichází zblízka do kontaktu, je nutné mít DPI alespoň 300.

72 dpi or 300 dpi? ~ vuifah✎illustrations

Jsou samozřejmě i druhy tiskovin, které tak vysoké DPI nepotřebují už z podstaty svého účelu – billboardy, reklamní závěsné plachty, CLV bannery a mnoho dalších druhů tiskovin, na které se člověk kouká z dálky. Lidské oko nemá takovou citlivost, aby na dálku vidělo přespříliš detailů. 

Křivkám se nevyhnete ani v případě textu. Dalším doporučeným krokem je ve v tiskových datech mít veškerý text v křivkách. Pozorný čtenář nyní určitě zbystřil, protože o několik řádků výše přeci tvrdím, že programy jako InDesign, Illustrator, Publisher či Designer s textem jako křivkami přeci pracují! To je sice pravda, nicméně je tu rozdíl v jedné věci – vložení podmnožiny fontu do výsledného souboru tiskových dat (například PDF). Zatímco program čistě určený pro sazbu textu InDesign automaticky zvolený font do výstupu vkládá (a tím máte garantovanou stálost fontu), u Illustratoru tomu tak není. V případě, že váš používaný program neumí vkládat fonty do výstupu, doporučujeme text převést na obrysy, nicméně je potřeba myslet na to, že tímto se připravíte o možnost editace – ve výstupním souboru do tiskárny to však není zas až takový problém. Pokud nebudete mít text převeden na obrysy a zároveň nebude font vložený, v tiskárně se nahradí za výchozí (Arial, Calibri či jiné standardní fonty) a tiskovina tak rázem získá nechtěný vzhled.

Spadávka pro dokonalé okraje

Chcete, aby vaše tiskovina byla barevná po celé ploše bez bílých okrajů, na které jste zvyklí z domácí tiskárny? Pak je nutné počítat se spadávkou aneb barevným přesahem tiskové předlohy. To je prostor, který přesahuje formát vaší grafiky a zajišťuje to, že pokud dojde k drobné odchylce při řezu (například o desetiny milimetru), nevšimnete si toho. Pokud byste se spadávkou nepracovali, objeví se na takovém místě bílý pruh.

Pojďme si to ukázat třeba na pohlednici s fotografií Prahy, například se standardním rozměrem 150 x 100 milimetrů. Po vložení obrázku do našeho zvoleného programu (a případně přizpůsobení velikosti) si můžeme myslet, že máme hotovo. Vypadá to pěkně, tak proč by měl nastat nějaký problém?

Problém nastane velmi pravděpodobně při ořezu v tiskárně. Když dojde byť sebemenší nepřesnosti i o desetinu milimetru, výstup pak může dopadnout bílým prostorem na okraji, v naší ukázce na pravé straně:

Řešením je právě ona spadávka, která nám zajistí, že i když k nějaké odchylce dojde, žádné bílé karamboly na tiskovině se nemusíme bát. Jednoduše obrázek rozšíříme na velikost přesahující rozměr tiskoviny.

Velikost spadávky bývá u různých druhů zakázek individuální, tak či onak doporučujeme minimálně 3–5 milimetrů.

Ořezovky, ořezky, křížky, šnytky…

… každý ořezovým značkám říká jinak, myslí však jedno a to samé. Určení, na jaký formát se má dokument oříznout. Volba naznačení ořezových značek se většinou zaškrtává při exportu tiskových dat. U některých tiskovin jsou potřeba i soutiskové značky a barevné pruhy, nicméně i toto za vás zvládne grafický program – stačí většinou přesně dvě kliknutí. 🙂

A je to!

Pokud jste si dali pozor na všechny výše popsané věci, můžete se těšit ze správně vytisknutého materiálu. Na první pohled to vypadá možná složitě, nicméně v praxi zjistíte, že to zas taková věda není. 



Nechte předtiskovou přípravu i grafický design na nás!

Naše grafické studio vám připraví širokou škálu tiskovin od vizitky po brožuru s desítkami stránek s maximální pečlivostí.
 

Článek napsal(a)

Milan Kurka