Tento rok jsem se již po šesté v roli novináře podíval na Rallye Dakar, který je považován za nejtěžší závod světa. Na ten každoročně vyráží několik stovek závodníků v kategoriích motorek, čtyřkolek, aut a kamionů, aby čelili náročné, několik tisíc kilometrů dlouhé, trase pouští a divokou přírodou jen s papírovou navigací, kde pomocí šipek a ikonek „čtou“ trasu, kterou ten den mají zdolat. Tento dvoutýdenní závod každoročně dokončí jen třetina účastníků.
Rallye Dakar se před více než čtyřiceti lety začala jezdit na trase Paříž – Dakar, nicméně kvůli teroristickým útokům v Mauretánii krátce před závodem v roce 2008 byla přesunuta do Jižní Ameriky a následně do Saudské Arábie, kde jsme nyní. Stejně jako před dvěma lety, i letos je ze strany veřejnosti o závod minimální zájem. To je velkým rozdílem oproti Peru, Argentině nebo Bolívii, kde byly tisíce lidí, pro které byli závodníci i jejich týmy celebritami.
V rámci všech ročníků se zde pohybuji v mediálním týmu, kde jsem v roce 2015 začínal sám. Měl jsem na starosti sociální sítě, tiskové zprávy, fotky a videorozhovory. Záhy se ukázalo, že toto vše nelze v jedné osobě pokrýt, a tak jsme vytvořili mediální tým, který se ustálil na počtu šesti lidí, včetně střihačů, tiskového mluvčího a marketingového specialisty v České republice, kteří nám dělají podporu.
Celé dva týdny, během kterých trvá závod, vstáváme mezi čtvrtou až šestou hodinou ranní spolu se závodníky. Poté nás čeká přejezd do bivaku, malého dakarského „městečka“, které letos obývá 3 500 lidí a stěhuje se spolu se závodníky. Tento přejezd může mít až 800 kilometrů, nicméně letos jich má zatím nejméně ze všech „Dakarů“, což je pro nás skvělé, jelikož proti ostatním ročníkům máme mnohem více času na všechny úkoly, co musíme každý den stihnout.
Během přejezdů natáčíme, fotíme a sbíráme nejrůznější materiály pro pořad České televize Dakar za oponou, a nejen pro něj. Do bivaku dorážíme podle délky přejezdu kolem 13-18 hodiny spolu se závodníkem, se kterým připravíme rozhovor, a jdeme vytvářet další obsah pro sociální sítě.
Tohle vše každý den zpracováváme do hrubé podoby, kterou kolem půlnoci až druhé ráno posíláme do České republiky. Situace je komplikovaná tím, že jsme často uprostřed pouště či na odlehlé ploše, kde se nedá hovořit o kvalitě internetového připojení, na kterou jsme zvyklí z České republiky. I když ve srovnání s Jižní Amerikou je tady pokrytí internetovou sítí celkem slušné. Od startu závodu se nám letos zatím stalo pouze jednou, že jsme museli jet nahrávat data na čerpací stanici do města, což dřív bylo běžnou praxí. V České republice na materiály čeká tým střihačů, který videa finalizuje a distribuuje mezi všechna média. Zároveň je celý den v Česku k dispozici tým lidí, kteří se starají o novináře a sociální sítě.
Z toho všeho nám dává nejvíce zabrat právě náš hlavní úkol, a to produkce 5minutového magazínu Dakar za oponou. Během přejezdu se snažíme zachytit neznámé krásy Saudské Arábie a co nejvíc poodkrýt zákulisí tohoto nejtěžšího závodu světa. Pořadem provází moderátor Vlasta Korec a po stránce videa jej má na starosti náš hlavní kameraman Vratislav Karas. Můžete jej sledovat každý den na ČT sport.

Letos je vše dost jiné kvůli COVID-19. Je velmi omezené setkávání mezi jednotlivými týmy, povinnost nosit respirátory, testy PCR před odletem a po příletu a obecně všechna nařízení, která platí během doby pandemie téměř na celém světě. Specialitou je například jídlo v plastových krabičkách, které je určeno ke konzumaci v našem zázemí.
Během posledních let je u Saudské Arábie vidět velký posun k evropskému standardu. Nejen že tamní ženy mohou chodit s odhalenou hlavou a řídit, což nebývalo zvykem ještě do roku 2018, ale letos na Rallye Dakar dokonce odstartovaly dvě jejich domácí jezdkyně.
Kromě toho můžou na veřejnosti probíhat koncerty a v kině se mohou promítat (ovšem s cenzurou) americké filmy. Pár týdnů zpět se tu dokonce konal multižánrový festival, který navštívilo přes 700 tisíc lidí během čtyřech dní. Šlo o první akci tohoto rozsahu v Saudské Arábii.
Saudská Arábie se nyní také stále potýká s dopady pandemie stejně jako mnoho dalších zemí. Kvůli poklesu ceny ropy byly bohužel pozastaveny její známé velkolepé projekty, které byly před lety zahájeny. Jde například o Neom – město budoucnosti či Jeddah Tower – nejvyšší budovu světa.
Mimo zmíněného pořadu Dakar za oponou produkujeme každý den závodnické video pro tým BARTH Racing se čtyřkolkářem Zdeňkem Tůmou, fotoreport nejen pro závodníka, ale i pro Volkswagen, se kterým letos testujeme nový Tiguan Allspace. Samozřejmostí jsou podklady pro sociální sítě a tiskové zprávy.

Námi produkované výstupy můžete sledovat na ČT sport, sociálních sítích BARTH Racingu (Facebook, Instagram), Dakaru za oponou (Facebook, Instagram), Volkswagen ČR (Facebook, Instagram), a také na YouTube kanálu BARTH Racing.
